DRŤ - Drôtenky
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tohle je příklad kapely, která potvrzuje výjimku z pravidla, že trpělivost přináší růže. Skutečně kvalitní, povedený a velmi živý death/thrash by si zasloužil více pozornosti, žel kde nic, tu nic. Pleurisy jsou Holanďani a na scéně se už pohybují opravdu dlouho, jejich první demo „My Favourite Girl“ spatřilo světlo svět v roce ’92! Za zatím mají kromě dalších dvou demáčů a účastí na kompilačkách jen tohle CD! Ale jaké CD?! Pánové mají své kořeny nesporně hluboko v thrashové éře, avšak tento fakt dokázali zhodnotit do pojetí originálního death/thrashe, který v daném žánru patří mezi to nejlepší, co jsem měl tu možnost slyšet. Pravda – neznámá kapela, ale muziku hrají skvělou. A dokáží oslovit, protože tahle deska, když se do ní zaposloucháte, má své vnitřní napětí. Tedy pokud zrovna netoužíte pouze po „lou guturál vokáls wiss sik ent tvistyt gitár ryfs“ a vaším jediným idolem nejsou Devourment, že... Pleurisy hrají s citem pro melodii a souhru dvou kytar, v jejich thrashovém základu najdete množství roztomilých riffů, které, pokud se do Pleurisy ponoříte s otevřenou myslí, působí velmi temně. Třeba pomalý atmosférický rozjezd titulní skladby je vskutku zážitkem pro ucho, ačkoli to není žádný výbuch brutality ani staccatová snůška technických fines. Podobně majestátně působí třeba epicky rozložitá a temně se táhnoucí skladba Ineluki a koneckonců svým způsobem každá z devíti skladeb na téhle desce včetně instrumentálky Divinity In Decay. Kouzlo Pleurisy je zprvu skryté stejným způsobem jako působí obal desky samotné - zprvu zdánlivě nudný a fádní, skrývá však v sobě mystérium turínského plátna... Pleurisy mají metalový feeling a jejich temné příběhy, pocházející především z pera tehdejšího zpěváka Johana Wesdijka, jsou velmi sdělné. Většinou se zabývají problematikou manipulace s lidskou osobností, záležitostmi kolem náboženství, ať už jakýchkoli. Nečekejte ovšem nějaké primitivní „hejl sejtn“ bláboly. Navíc v duchu jisté tradičnosti mají skladby Pleurisy téměř písňovou stavbu, včetně refrénů. V době, kdy se většina deathmetalových vokalistů snaží co nejvíc chrochtat, to je příjemné pohlazení. A neřekl bych, že je to nějaká nostalgie. Kromě toho, že skladby Pleurisy jsou skutečně „písničky“, jsou také většinou dost dlouhé. Jestliže bych chtěl na Pleurisy nasunout škatulku death/thrash, bylo by to snadné. Raději však povím to, co z jejich muziky cítím. Pleurisy hrají bezesporu osobitý metal, který čerpá především z pocitu z hudby samotné a nikoli z potřeby být nutně „death“ či cokoli jiného. A proto u nich najdete jak citlivé vybrnkávání, tak nekompromisní nářez, a to vše nenásilně provázané do vydařených kompozic. Po instrumentální stránce jim není co vytýkat, snad jen bicí by mohly být v rychlých pasážích poněkud pestřejší. Pleurisy nejsou nějakým reliktem, je to kapela, která se vyvíjí a která je naštěstí svá a originální i přes všechnu dosavadní nepřízeň osudu. Snad se jim bude propříště dařit lépe...
10 / 10
Alex Seegers
- kytara
Axel Becker
- kytara
Bas Van Den Bogaard
- baskytara
Edwin Nederkoorn
- bicí
Johan Wesdijk
- vokály
1. Mission Transformed
2. Experience The Sacrilege
3. Bid Your Pleasures
4. Gone From The Sun
5. Ineluki
6. Divinity In Decay
7. Witchcraft
8. Trial of Destination
9. In Darkness / Mortification of Flesh
Dazed & Deranged (2003)
Experience The Sacrilege (2000)
Unholy Spheres (split CD) (1997)
Vydáno: 2000
Vydavatel: DM Records
Produkce: Pleurisy Studio: Harrow Studio(Holland)
Vyborna vec. Myslim ze toto je typicky priklad thrash-deathoveho albumu vhodneho pre posluchacov ktory death metal az tak casto nemusia.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.
Jak může znít doom metal s blízkovýchodními vlivy, když se urve ze řetězů a nabere na rychlosti a progresi, to ukazuje v Londýně sídlící parta kolem výrazné zpěvačky Niny Saeidi. Tahle hudba nakopává zadele.
Hned první skladba naznačuje, že u DEUS MORTEM se věci začínají měnit. Poláci posunuli svůj BM do čistějších a melodičtějších vod. Jistě, řízky se občas klepou nekompromisně, nicméně i tak je ústup do přijatelnějších sfér znát. Osobně mi to ale nevadí.
Jeden z nejvíce obskurních rituálů roku 2024. Lidé (?) okolo IMPETUOUS RITUAL / GRAVE UPHEAVAL vyrukovali s neotesaným black/death metalovým manifestem. Divokost, chaotičnost, ale zároveň i slušný skladatelský skill. Hudba dle mého gusta. Více za týden.
Timothée Chalamet sa vraj na place nechal oslovovať Bob; naučil sa hrať na gitaru a spievať ako Dylan. Film, pokrývajúci roky 1961-65, stojí na hereckom a hudobnom výkone hlavných hviezd (a na skvele zapracovaných piesňach). Inak sa do hĺbky príliš nejde.